Відкритий лист ВААІД до депутатів з приводу можливого прийняття закону про зниження акцизів на вживані автомобілі.
19/12/2015
Хочемо повідомити Вас про наслідки у разі прийняття даного законопроекту. Від імені 528 компаній – учасників Всеукраїнської Асоціації Автомобільних Імпортерів і дилерів (ВААІД) інформуємо Вас про поточний стан автомобільного ринку України:
1. Обсяг кінцевих продажів легкових і комерційних автомобілів за підсумками 2015 становитиме, за попередніми оцінками, близько 50000 од. Це в 4 рази менше, ніж було в 2013 р і менше в 12 разів, ніж у 2008 р. При цьому обсяг виробництва усередині країни за підсумками 2015 становитиме близько 7000 од., що становить 77% падіння в порівнянні з попереднім , також невдалим роком.
2. Кількість заводів-виробників автомобільного транспорту в Україні – 12, з них майже половина повністю або частково знаходяться в законсервованому стані, в очікуванні позитивних змін на ринку, понад 300 виробників авто-компонентів та комплектуючих, з яких близько 30 – спільні підприємства з іноземними інвестиціями.
3. Кількість компаній офіційних імпортерів – 40, які представляють на ринку 60 автомобільних брендів. Кількість офіційних дилерських центрів становить близько 1000.
4. Обсяг інвестицій з боку резидентів України та іноземних компаній за останні 20 років у будівництво автосалонів, СТО, виробничих майданчиків – понад 2,0 млрд. євро.
5. Кількість зайнятих в автомобільній галузі (офіційний імпорт і дистрибуція, офіційні дилери – продаж і сервіс, заводи-виробники і постачальники комплектуючих) – більш 50000 співробітників.
6. Обсяг сплачених основних податків (ПДВ, мито, акциз) офіційними імпортерами нових легкових автомобілів за 9 міс. 2015 – 4,2 млрд. грн., А за підсумками 2015, перевищить 5,5 млрд. грн. (дані надані Міністерством фінансів України).
Варто відзначити, що в країнах ЄС частка офіційного («білого») ринку становить 80% -90%. В Україні ж сьогодні офіційний ринок становить 50%. Друга половина імпорту в країну припадає на неофіційних юридичних осіб імпортерів автомобілів, які постачають автомобілі, що були у вживанні.
При цьому такі поставки здійснюються в основному з цілим рядом порушень законодавства, зокрема:
– в рази знижується митна вартість товару, розмір сплаченого ПДВ і мита мінімальний;
– розмір сплачених державних податків і зборів компаній імпортерів б/к автомобілів також мінімальний;
– в країну масово імпортуються автомобілі екологічних стандартів Євро-0, Євро-2 і Євро-3 шляхом маніпулювання сертифікатами, при тому, що в Україні, згідно з чинним законодавством, дозволено імпорт автомобілів не нижче Євро-4, а з 01.01.2016 р має відбутися перехід на стандарт Євро-5.
Фактично, єдине, що сьогодні отримує держава від таких «бізнесменів», які працюють на ринку б/к авто – це акциз на імпорт б/к автомобілів. Розмір сплаченого акцизу від імпорту легкових б/к автомобілів за 9 міс. 2015 становить 0750000000. грн., решта збори (ПДВ, мито) – 0,5 млрд. Грн., разом – 1,25 млрд. грн. (дані надані Міністерством фінансів України). Він же (акциз на б/к) є обмежувальним фактором, щоб не перетворити Україну на європейське звалище автомобільного металобрухту. Незважаючи на це, як було зазначено вище, кожен другий автомобіль в Україні – це б/к імпорт. Причина такої ситуації – нерівні конкурентні умови роботи на ринку.
Ринок б/к авто працює фактично в обхід бюджету. Наприклад, оператори білого офіційного ринку платять до бюджету близько 40% від роздрібної ціни автомобіля! В цей же час оператори сегмента б/к імпорту платять 15% -20% від роздрібної ціни автомобіля, що і відображається на більш вигідних цінових пропозиціях.
У разі прийняття законопроекту №3251 ми прогнозуємо катастрофічну ситуацію на автомобільному ринку. Імпорт б/к автомобілів стане практично неоподаткованим видом бізнесу в Україні!
Ніхто з покупців не стане переплачувати 40% від ціни нового автомобіля, які сьогодні йдуть до держбюджету. Основна частина покупців зробить покупку в сегменті б / у імпорту, де не потрібно платити податки. Також під виглядом б / у автомобілів в Україні почнуться поставки нових автомобілів з метою уникнути сплати податків.
Підсумком цього стане смерть офіційного автомобільного ринку:
– іноземні представництва та українські компанії імпортери будуть закриті;
– основна частина дилерських центрів буде закрита, несуттєва частина перепрофільована;
– заводи будуть закриті і порізані на металобрухт;
– без роботи залишаться десятки тисяч людей;
– корупція на митниці продовжить процвітати;
– бюджет країни не отримає надходжень ні від сегмента нових автомобілів, ні від б/к сегмента, з урахуванням всіх складових (зростання ринку не менше 20%), всі податки і збори від усіх учасників ринку в 2016 р можуть бути близько 10 млрд. грн.
.....