http://www.gazeta.lviv.ua/articles/2008/07/24/32910/
Бензин, газ чи дизель
Постійне підвищення цін на паливо змушує власників автомобілів задумуватися над тим, як “жити далі”.
Skoda Fabia – один із найощадливіших автомобілів Європи. Фото: autoua.net
Варіантів небагато – або продати авто та стати пішоходом, або ж обміняти свого чотириколісного “друга-ненажеру” на малолітражного “малюка”.
Щоправда, тоді можна забути про перевезення габаритних вантажів, бо правило “великій машині – великий багажник, маленькій – маленький”, ніхто не скасовував. Утім є варіант, який може задовольнити ваше бажання залишити “велике” авто і навіть зекономити на його експлуатації – це перехід на використання альтернативних джерел енергії.
З огляду на сучасні умови в Україні, йдеться, звичайно, не про заміну двигуна внутрішнього згорання вашої автівки на електромотори для кожного колеса або про встановлення “дізотто” (бензинового двигуна з властивостями дизельного), а про перехід на використання дешевшого моторного палива – зрідженого газу (пропано-бутанової суміші). Щоправда, такий варіант сподобається не всім, та й у багатьох випадках автовласникам буде складно перебороти власні переконання, що використання газобалонного обладнання (ГБО), є дуже небезпечним.
Найдорожчим є “харчування” чотириколісних друзів, які споживають високооктановий бензин та оснащені багатолітровим двигуном. До цієї категорії належать переважно автомобілі представницького класу та джипи. Так, до прикладу, власник Mitsubishi Pajero з 2,5-літровим двигуном, який у місті споживає близько 16 літрів бензину, витрачатиме на 100 км пробігу 115 грн. (якщо ціна бензину марки А-98 – 7,20 гривень за літр).
Дешевшими в експлуатації є автомобілі, які “харчуються” бензином марки А-95 та А-92 (відчутної різниці між ними немає) – серед таких здебільшого “бюджетники” та малолітражки. Щоправда, є й такі, як бізнес-седани з коректором октанового числа Mitsubishi Galant, який однаково добре переміщується на А-92, і на А-98. Хоча й “випиває” при цьому близько 16 л пального на 100 км пробігу в місті.
Утім, якщо говорити про авто з “непитущими” двигунами, то, до прикладу, автопрогулянка завдовжки 100 км на Opel Vectra B з 1,8, 16 V-бензиновим двигуном коштуватиме вам 60 грн. (це в місті й з урахуванням ціни 6,70 грн. за літр бензину марки А-95), а на Skoda Fabia з 1,2 л двигуном навіть ще менше – 50 грн.
Значно “привабливішими” виглядають витрати на автомобілі з дизельними двигунами. До прикладу, подорож на VW Golf 3 TD 1,9, який “випиває” на 100 км близько 6,5 літра дизпалива, коштуватиме 46,47 грн.
А тепер поговорімо про газ, ціна якого на Львівщині становить у середньому 4,10 грн./л. Якщо, наприклад, у вас Niva Chevrolet 1,6, яка, як відомо, економністю не вирізняється, – в міському циклі споживає близько 15 л А-95 (витрати в середньому 100 грн./100 км), і ви переобладнаєте її на споживання газу, то витрати знизяться до 60 грн./100 км пробігу. Аналогічна ситуація і з “Жигулями”: якщо на бензині проїзд коштує приблизно 75 грн./100 км, то на газі витрати не перевищать 50 грн. на 100 км пробігу.
Якщо ви вирішили “перейти” на газ, то зробити це буде не так уже й складно. У фінансовому плані нова газова установка типу “газовий карбюратор” (підходить для автомобілів із карбюраторними й інжекторними системами подачі палива) коштуватиме в середньому 1,5 тис. грн., вживана – 100 у. о. Але зважайте, що під час переходу на карбюраторну модель витрати газу перевищуватимуть витрати бензину в середньому на 15%, а на інжекторі – лише на 5%. Якщо ж у вас інжектор, то можна придбати дорожчу ГБО-систему (2-3 тис. грн.) – “газовий інжектор”, при використанні якого витрати газу не перевищуватимуть витрат бензину.
Кілька слів про забобони на кшталт “газ – дуже небезпечний” або “він шкодить двигуну”. Якщо газову установку встановлюватимуть у сертифікованому центрі, проблем із безпекою не виникне – балон із газом встановлять або за задніми сидіннями, або на місце запаски (на дні кузова), тобто у важкодоступних місцях з урахуванням можливого ДТП. Окрім того, ГБО містить систему клапанів, які автоматично перекриваються в разі виникнення витоку газу.
Щодо хімічних властивостей газу, то вони не завдають двигуну ніякої шкоди. Навпаки, на відміну від бензину, який часто містить шкідливі домішки, газ є чистішим продуктом. Зокрема, під час згоряння він не сприяє утворенню нагару й від нього “чистіший” вихлоп.
Валентин Концевич