В связи с последними событиями связанными с созданием "национальных дружинников" в рамках законодательства про "Громадські формування", предлагаю обсудить это явление, которое (кстати) очень давно появилось на законодательном уровне и только в 2015 году были внесены некоторые правки в законе.
Как вы считаете - это явление (я имею ввиду создание национальной дружины) положительное для нашей страны сегодня или отрицательное?
ЗДЕСЬ- полный текст этого нового законодательства от 2015 года.
Я работаю в охранной фирме, которая уже очень давно состоит в этих громадських формуваннях, но только щас я обратил внимание на все права и обязанности членов этих формувань на наконодательном уровне и прозрел.
Недавно в сети появилось
ВИДЕО о столкновении дружинников с полицией. Походу - всё не так просто...
Ниже выкладываю некоторые пункты о правах таких "Громадських формувань".
Стаття 13. Обов'язки і права членів громадських формувань з
охорони громадського порядку і державного кордону
Члени громадських формувань з охорони громадського порядку і
державного кордону зобов'язані:
1) брати активну участь в охороні громадського порядку і
державного кордону, припиненні адміністративних правопорушень і
злочинів та запобіганні їм;
2) під час виконання обов'язків з охорони громадського
порядку і державного кордону мати особисте посвідчення члена
громадського формування та нарукавну пов'язку;
3) доставляти до органів Національної поліції, в підрозділи
Державної прикордонної служби України, штаб громадського
формування з охорони громадського порядку або громадський пункт
охорони порядку, приміщення виконавчого органу селищної, сільської
ради осіб, які вчинили адміністративне правопорушення, з метою
його припинення, якщо вичерпано інші заходи впливу, встановлення
особи порушника, складення протоколу про адміністративне
правопорушення у разі неможливості скласти його на місті вчинення
правопорушення, якщо складення протоколу є обов'язковим;
{ Пункт 3 частини першої статті 13 із змінами, внесеними згідно із
Законом N 901-VIII ( 901-19 ) від 23.12.2015 }
4) надавати у межах наданих їм прав допомогу народним
депутатам України, представникам органів державної влади та
органів місцевого самоврядування у їх законній діяльності, якщо в
цьому їм чиниться протидія або загрожує небезпека з боку
правопорушників.
Крім того, члени громадських формувань, які беруть участь в
охороні державного кордону, зобов'язані знати:
1) місцевість, точне проходження кордонів, номери і місце
розміщення прикордонних знаків на дільниці застави;
2) режим державного кордону і прикордонний режим, чинне
законодавство з цих питань;
3) зразки документів на право в'їзду та перебування громадян
України та інших осіб у районах, що контролюються Державною
прикордонною службою України, у прикордонній смузі.
Члени громадських формувань під час виконання своїх
обов'язків з охорони громадського порядку і державного кордону
після обов'язкового пред'явлення посвідчення члена громадського
формування мають право:
1) вимагати від громадян додержання правопорядку, припинення
адміністративних правопорушень і злочинів, додержання режиму
державного кордону, в тому числі на територіях, що межують з
державним кордоном, де прикордонну смугу не визначено;
2) у разі підозри у вчиненні адміністративних правопорушень і
злочинів перевіряти у громадян документи, що посвідчують їх особу;
3) спільно з поліцейськими та військовослужбовцями Державної
прикордонної служби України затримувати і доставляти до органу
Національної поліції, підрозділу Державної прикордонної служби
України, штабу громадського формування з охорони громадського
порядку або громадського пункту охорони порядку осіб, які виявили
злісну непокору законним вимогам члена громадського формування з
охорони громадського порядку і державного кордону і не виконують
вимог щодо припинення адміністративного правопорушення;
{ Пункт 3 частини третьої статті 13 із змінами, внесеними згідно
із Законом N 901-VIII ( 901-19 ) від 23.12.2015 }
4) складати протоколи про адміністративні правопорушення;
5) входити до клубів, кінотеатрів, стадіонів, інших
громадських місць і приміщень за згодою власника чи уповноваженого
ним органу для переслідування правопорушника, який переховується,
або припинення адміністративних правопорушень чи злочинів;
6) у разі участі спільно з прикордонниками у пошуку
порушників кордону за згодою громадян або власника підприємства,
установи, організації чи уповноваженого ним органу та в
присутності їх представників входити у будь-який час доби до
житлових приміщень, на територію і в приміщення підприємств,
установ, організацій та оглядати транспортні засоби;
7) у невідкладних випадках використовувати транспортні
засоби, що належать підприємствам, установам, організаціям або
громадянам (за їх згодою), крім транспортних засобів
дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних
держав, міжнародних організацій, транспортних засобів спеціального
призначення, для доставлення до лікувальних закладів осіб, що
перебувають у безпорадному стані, а також осіб, які потерпіли від
нещасних випадків або правопорушень і потребують термінової
медичної допомоги;
У разі порушення водіями Правил дорожнього руху, створення
реальної загрози життю або здоров'ю громадян вживати заходів до
припинення цього правопорушення, здійснювати перевірку документів
у водіїв на право користування та керування транспортними
засобами, а також не допускати осіб, які не мають документів або
перебувають у стані сп'яніння, до подальшого керування
транспортними засобами;
9) під час виконання обов'язків члена громадського формування
використовувати за власним бажанням свій або інший приватний
автомототранспорт за згодою власника або особи, у володінні якої
він перебуває. Відшкодування витрат за його використання у таких
випадках може провадитися за рахунок коштів громадського
формування у порядку, визначеному його положенням (статутом);
10) вести роботу серед населення щодо роз'яснення чинного
законодавства про державний кордон України, систему режимних
заходів у прикордонній смузі та контрольованому прикордонному
районі;
11)
застосовувати в установленому порядку заходи фізичного
впливу, спеціальні засоби індивідуального захисту та самооборони.
Р о з д і л IV
ЗАСТОСУВАННЯ ЗАХОДІВ ФІЗИЧНОГО ВПЛИВУ І
СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАСОБІВ
Стаття 14. Умови та порядок застосування заходів фізичного
впливу і спеціальних засобів
Члени громадського формування з охорони громадського порядку
і державного кордону під час спільного з поліцейськими,
прикордонниками виконання покладених на них завдань з охорони
громадського порядку і державного кордону
мають право застосувати
заходи фізичного впливу, спеціальні засоби індивідуального захисту
та самооборони, заряджені речовинами сльозоточивої та дратівної
дії у випадках і в порядку, передбачених законом. Порядок
придбання, видачі громадським формуванням з охорони громадського
порядку і державного кордону цих спеціальних засобів та їх
зберігання визначається Міністерством внутрішніх справ за
погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом
виконавчої влади у справах охорони державного кордону України.
{ Частина перша статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законами
N 662-IV ( 662-15 ) від 03.04.2003, N 901-VIII ( 901-19 ) від
23.12.2015 }
Про намір застосувати силу і спеціальні засоби особи
попереджаються (якщо дозволяють обставини). Без попередження
фізична сила і спеціальні засоби можуть застосовуватися, якщо
виникла безпосередня загроза життю або здоров'ю члена громадського
формування, іншого громадянина, поліцейського, військовослужбовця
Державної прикордонної служби України.
{ Частина друга статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 901-VIII ( 901-19 ) від 23.12.2015 }
Не дозволяється застосування заходів фізичного впливу і
спеціальних засобів до жінок з явними ознаками вагітності, осіб
похилого віку або з вираженими ознаками інвалідності та
малолітніх, крім випадків вчинення ними групового нападу, що
загрожує життю і здоров'ю людей, членів громадських формувань,
поліцейських, військовослужбовців Державної прикордонної служби
України, або збройного нападу чи збройного опору.
{ Частина третя статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 901-VIII ( 901-19 ) від 23.12.2015 }
У разі неможливості уникнути застосування заходів фізичного
впливу або спеціальних засобів члени громадських формувань не
можуть перевищувати міри, необхідної для припинення
правопорушення, а також зобов'язані звести до мінімуму можливість
заподіяння шкоди здоров'ю правопорушника та інших громадян. У разі
заподіяння такої шкоди члени громадських формувань забезпечують
подання допомоги потерпілим у найкоротший термін.
Про поранення або смерть правопорушника, що сталися внаслідок
застосування заходів фізичного впливу і спеціальних засобів, члени
громадських формувань повинні негайно сповістити відповідні органи
Національної поліції і прокуратури, підрозділи Державної
прикордонної служби України.
{ Частина п'ята статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 901-VIII ( 901-19 ) від 23.12.2015 }
Перевищення повноважень із застосуванням сили, а також
спеціальних засобів тягне за собою відповідальність згідно з
законом.
Члени громадських формувань з охорони громадського порядку і
державного кордону, які мають документ дозвільного характеру,
виданий уповноваженим державним органом, на придбання, зберігання
і застосування спеціальних засобів самооборони, заряджених
речовинами сльозоточивої та дратівної дії, мають право під час
виконання своїх обов'язків спільно з поліцейськими або
прикордонниками застосовувати власні або видані цими об'єднаннями
спеціальні засоби: { Абзац перший частини сьомої статті 14 із
змінами, внесеними згідно із Законом N 901-VIII ( 901-19 ) від
23.12.2015 }
1) для самозахисту і захисту громадян від нападу та інших
дій, що створюють загрозу їх життю або здоров'ю;
2) для припинення групових порушень громадського порядку та
державного кордону;
3) для відбиття нападу на будівлі, приміщення державних і
громадських організацій, підприємств, установ, транспортні засоби,
а також громадян та їх особисту власність;
4) для затримання і доставлення до органу Національної
поліції, підрозділу Державної прикордонної служби України,
громадського пункту охорони порядку осіб, які вчинили
адміністративні правопорушення чи злочини, продовжують заподіювати
шкоду оточуючим громадянам або чинять опір;
{ Пункт 4 частини сьомої статті 14 із змінами, внесеними згідно із
Законом N 901-VIII ( 901-19 ) від 23.12.2015 }
5) для припинення в разі потреби опору поліцейським та
військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, іншим
особам, які виконують службові або громадські обов'язки з охорони
громадського порядку і державного кордону та боротьби із
злочинністю.
{ Пункт 5 частини сьомої статті 14 із змінами, внесеними згідно із
Законом N 901-VIII ( 901-19 ) від 23.12.2015 }
Членам громадського формування забороняється під час
виконання своїх обов'язків з охорони громадського порядку і
державного кордону використовувати холодну та вогнепальну зброю, в
тому числі мисливську, яка згідно з чинним законодавством
перебуває в їх особистому користуванні.